انواع سالنامه

سالنامه میتواند به حالات گوناگون تهیه و طراحی شود ولی به استثنا موارد فانتزی سالنامه به سه حالت عمده طراحی و ارائه میشود:

۱-رومیزی

۲-دیواری

۳-کتابی

سالنامه رومیزی

سالنامه های رومیزی را می توان به صورت تک برگ ، چهار برگ و دوازده برگ طراحی کرد .ابعاد سالنامه رومیزی معمولا حدود قطع A5 انتخاب میشود اگرچه ممکن این ابعاد به قطع مربع یا مستطیل یا ابعاد آزاد دیگر تغییر یابد.

در صورتی که مسائل اقتصادی سبب شوند سالنامه رومیزی به صورت تک برگ ارائه شود و طراحی آن به دلیل فضای اندک بسیار مشکل است در این حالت بهتر است شش ماه سال در یک رو و شش ماه دوم در روی دیگر درج شوند و تا حد امکان از آوردن عوامل بصری اضافه خودداری شوند.

همچنین شاید بهتر باشد از درج ماها و روزهای قمری و میلادی خودداری شوو اندازه قلم اعداد و حروف در سالنامه های رومیزی محدوده دی بین دوازده تا شانزده را در بر میگیرد.

در صورتی که لازم باشد ماه های میلادی و قمری در کنار ماه های خورشیدی آورده شوند بهتر است اندازه آن های ۲ تا ۴ پوینت کوچکتر باشند.

از راه های متدوال منظم کردن فضای صفحات سالنامه استفاده از جدول و قرار دادن نام روزهای و اعداد ماه در داخل آن است.

مشخص کردن روزهای تعطیل توسط رنگ استفاده از قلم متفاوت یا غیره ضروری است.

همچنین مناسبت های خاص اگرچه جزء تعطیلات محسوب نشوند ترجیحا باید به صورت نوشتاری در حاشیه صفحه و یا در آخرین صفحه سالنامه که ویژه این موارد تنظیم شوند یاید قید شود.

سالنامه رومیزی در صورتی که تک برگ نباشد دارای جلد است و عدد سال عنوان صاحب سالنامه نام شرکت یا کالا و احتمالا عکس یا اشعار تبلیغاتی مرتبط بروی ان قید میشود نحوه صحافی سالنامه رومیزی به شیوه های گوناگون است ولی معمولا برای تقویم هایی که چندین برگ دارند صحافی فنری (فلزی یا پلاستیکی)انتخاب میشود.در طراحی صفحات سالنامه رومیزی در صورتی که هر دو روی برگه های سالنامه طرحی چاپ شده باشد باید دقت داشت تا پس از ورق خوردن صفحات هر دو صفحه جهت دید یکسان داشته باشد. سالنامه رومیزی معمولا دارای پایه است این پایه یا از جنس برگه های سالنامه درست میشود یا از مقوای ضخیم تر به صورت منشوری به سالنامه اضافه میشود.

سالنامه دیواری

ابعاد سالنامه های دیواری را میتوان در محدوده ای متنوع تعیین کرد ولی در هر حال دلیل طراحی سالنامه به صورت دیواری گذشته از عدم نیاز به قرار گیری و روی سطح افقی امکان خواندن موارد نوشتاری از فاصله نسبتا زیاد است .این ابعاد قاعدتا از قطع قطع A3 بزرگتر و ممکن است تا قطع ۷۰ سانتی متر افزایش یابد به این گونه سالنامه ها سالنامه پوستری گفته میشود .سالنامه دیواری بطور معمول دارای برگ های ۱ رو چاپ است و بیشتر به صورت تک برگ و فصلی طراحی میشود (دارای چهار برگ برای هر فصل و یک روی جلد)همچنین سالنامه های دیواری ممکن استدارای دوازده ماه طراحی شده در دوازده برگ جداگانه باشد.سالنامه های دیواری به ویژه در حالت و ابعاد پوستری دارای عکس و تصویر هستند و غالبا بیشتر فضای هر صفحه را تصاویر مرتبط با موضوع و یا صرفا تزیینی بخود اختصاص میدهند نحوه قرار گیری روزهای ماه نیز برخلاف سالنامه های رئمیزی که غالبا به صورت جدول شده هستند به صورت خطی انجام می پذیرد.

سالنامه کتابی

سالنامه های کتابی ابعاد متفاوت دارند و متداول ترین آنها سررسیدها هستند که قطع وزیری ، پالتویی و جیبی دارند در سررسیدها هر صفحه به یک روز از سال اختصاص داده و معمولا روزهای پنج شنبه و جمعه در یک صفحه قرار میگیرد ولی در صورتی که سالنامه در قطع جیبی طراحی شود معمولا هر صفحه یک هفته را درون خود جا میدهد سالنامه ها عموما اطلاعات جانبی همچون شماره تلفن های ضروری که شهرستان ها و دیگر شهرها ، فواصل شهر های مهم ، ساعات رسمی دیگر کشور ها ،دفترچه تلفن اختصاصی و غیره را در بخش های مشخص و منظم سالنامه همراه دارند معمولا اندازه قلم بکار گرفته شده در سررسید با اندازه آن ها در سالنامه رومیزی نزدیک است . گذشته از موارد یاد شده نمونه های دیگر از اجزای سالنامه ها امکان پذیرند که به طرح موضوع و مخاطب می توانند دارای ساختار و فرمت متفاوت و کاملا متنوع در اجرا باشند اینگونه از سالنامه ها در اغلب موارد دادرای موضوع های فانتزی به ویژه برای کودکان خواهد بود.

این نوشته را به اشتراک بگزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.