انواع کاغذ و چاپ داخل سررسید

کاغذ تحریر سفید :

کاغذ استفاده شده برای داخل سررسید در اکثر مواقع کاغذ تحریر ۷۰ گرم سفید است ولی در سالهای اخیر کاغذ کرم مصرف بیشتری نسبت به کاغذ تحریر سفید پیدا کرده است. برخی از مشتریان برای سررسید اختصاصی خود کاغذ تحریر ۸۰ گرم را سفارش می دهند که نسبت به کاغذ ۷۰ گرم کمی ضخیم تر است. با این حال در اغلب موارد کاغذ ۷۰ گرم برای تولید سررسید کفایت کرده و هزینه آن نیز به صرفه تر است.

کاغذ گلاسه :

کاغذ گلاسه بیشتر در مورد سررسید های نفیس به کار می رود. در این مدل سررسید از کاغذ گلاسه ۱۰۰ گرم تا ۱۳۵ گرم استفاده می شود و ار آنجایی که سررسید نفیس است از چاپ ۴ رنگ یا ۵ رنگ استفاده میشود. سررسید نفیس به علت استفاده از کاغذ گلاسه در مدل روزانه بسیار سنگین بوده و قیمت بالایی دارد. برای این مدل سررسید میتوان از طرح ۲ روزه یا هفتگی استفاده کرد که بتوان وزن و قیمت سررسید را پایین آورد. به دلیل استفاده از کاغذ گلاسه برای نوشتن مطالب روزانه مفید نمی باشد و تنها به عنوان هدیه ای نفیس میتوان از آن استفاده کرد.

کاغذ تحریر کرم :

علاوه بر کاغذ تحریر سفید، از کاغذ تحریر با رنگ کرم نیز در تولید سررسید استفاده می شود. در سالهای اخیر کاغذ کرم نسبت به سفید بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. سررسید تولید شده با کاغذ کرم کمی گران تر از سررسید با کاغذ سفید است. انتخاب یا عدم انتخاب کاغذ کرم تنها به سلیقه سفارش دهنده بستگی دارد اما به این نکته توجه داشته باشید که کاغذ کرم ظاهری نفیس به سررسید داده و آن را در نگاه استفاده کننده با ارزش تر جلوه خواهد داد. استفاده از کاغذ اصل کرم بسیار مهم است زیرا متاسفانه برخی از تولید کنندگان به جای استفاده از کاغذ کرم از کاغذ سفید با چاپ کرم استفاده میکنند که کیفیت لازم را دارا نیست و باعث میشود سررسید تولید شده در صفحات گوناگون دارای نوسان رنگ باشد و زیبایی کاغذ کرم را نداشته باشد.

کیفیت کاغذ

کیفیت کاغذ تحریر مورد استفاده در سررسید تا حدود بسیار زیادی به کشور سازنده آن وابسته است. کاغذ کرم سررسید در ایران عموما از دو کشور اندونزی و چین و بعضا از کره وارد می شود و به ندرت کاغذی غیر از این سه نوع در بازار یافت می شود. در این بین کاغذ اندونزی دارای بالاترین کیفیت بوده و از لطافت و تراکم بالاتری برخوردار است.

کاغذهای چینی اغلب کیفیت کمی داشته و نه تنها ظاهری نا مرغوب به سررسید می دهد، بلکه در عملیات چاپ نیز مشکلات فراوانی ایجاد می کند. کاغذ کره نیز که نسبت به دو مورد قبلی بسیار کمتر مورد استفاده است، دارای کیفیتی متوسط است. لذا چنانچه تمایل دارید سررسیدی با کیفیت سفارش دهید، اطمینان حاصل کنید که از کاغذ اندونزی در تولید سررسید استفاده شود.

چاپ داخل سررسید

منظور از چاپ داخل سررسید ، تعداد رنگ های استفاده شده در چاپ صفحات داخلی صفحات سررسید است. اغلب تولید کنندگان سررسید از دو رنگ برای چاپ صفحات داخلی سالنامه های عمومی خود استفاده می کنند ولی برخی برای پایین آمدن قیمت سررسید صفحات را به صورت تکرنگ چاپ میکنند.  استفاده از دو رنگ، سررسید را به لحاظ کیفیت ظاهری و هزینه در حالت بهینه قرار می دهد. با این حال شما می توانید از رنگ های دیگر برای چاپ لوگو در صفحات سررسید های عمومی استفاده کنید.

همچنین در صورتی که سررسید به صورت اختصاصی برای شما چاپ شود، می توانید تعداد رنگ و رنگ های استفاده شده در سررسید را با توجه به سلیقه و نیاز خود انتخاب نمایید. اما چنانچه سررسید عمومی سفارش می دهید، می بایست رنگی که تولید کننده برای چاپ صفحات استفاده نموده است را بپذیرید.

گرچه استفاده از دو رنگ برای چاپ صفحات داخلی معمول تر است، اما برخی از تولید کنندگان برای کاهش هزینه ­ها از یک رنگ استفاده می کنند. سررسید تولید شده از این طریق دارای قیمت پایین تری خواهد بود اما از لحاظ ظاهری سررسیدی ضعیف محسوب خواهد شد. همچنین همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، برخی از تولید کنندگان از چاپ چهار رنگ ( اغلب روی کاغذ گلاسه ) استفاده می کنند. سررسید تولید شده از این طریق دارای ظاهری نفیس است اما بالطبع قیمت آن نیز بسیار بالا خواهد بود.

کیفیت چاپ صفحات داخلی:

برای بررسی کیفیت چاپ صفحات داخلی پنج مورد را بررسی نمایید.

  • پر تراکم بودن رنگ : خطوط ضخیم و داخل اعداد را به دقت بررسی کنید. در چاپ بی کیفیت، قسمت داخلی این مناطق تراکم رنگی کمی داشته و دارای نقاط سفید فراوان است. پر نبودن رنگ در چاپ موجب کم رنگ شدن نواحی چاپ شده گردیده و ظاهری نا زیبا به سررسید می دهد.
  • زنده بودن رنگ : چنانچه از مرکب نا مرغوب برای چاپ استفاده شود و یا دقت مناسب در هنگام چاپ صورت نگیرد، رنگها زنده بودن و کیفیت خود را از دست خواهند داد. استفاده از رنگ های ساختگی برای سررسید معمول است که معمولا همانطور که ذکر شد از دو رنگ برای چاپ صفحات سررسید استفاده میشود. اگر کیفیت چاپ نامناسب باشد رنگها دارای نوسان رنگ بوده و به جای رنگ اصلی متمایل به رنگ دیگری خواهد شد.
  • یکدست بودن رنگ : چاپبی کیفیت موجب خواهد شد تا یک رنگ مشخص در صفحات گوناگون سررسید بصورت متفاوت چاپ گردد. برای بررسی این مورد سررسید را با یک دست با سرعت ورق زده و به رنگ موارد چاپ شده دقت نمایید. با استفاده از این روش، چنانچه چاپ یکدست نباشد، تغییر رنگ کاملا مشهود خواهد بود. این امر در هنگام چاپ لوگوی شرکت در صفحات اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند. زیرا رنگ لوگوی شما جزئی از هویت بصری برند شما است و تغییر رنگ آن به لحاظ حرفه ای به هیچ وجه قابل قبول نیست. در این خصوص باید رنگ سازمانی به صورت ساختگی در صفحات سررسید چاپ شود.
  • ثابت بودن محل چاپ : در صورتی که دقت لازم در هنگام چاپ صورت نگیرد، مکان چاپ کلیه المان های صفحه در طول چاپ به دفعات جابجا خواهد شد. نتیجه این موضوع پس از نهایی شدن تولید سررسید، جابجا شدن اعداد و نوشته ها و خطوط در صفحات گوناگون است. تا جایی که ممکن است این موارد به لبه کاغذ نزدیک شده یا حتی در برش از صفحه خارج شوند.

برای بررسی این مورد، سررسید را با یک دست با سرعت ورق زده و به مکان اعداد یا خطوط توجه کنید. اگر این مورد رعایت نشده باشد، شاهد جابجایی فراوان ( اصطلاحا پرش ) اعداد خواهید بود.

  • روی هم خوردن چاپ: چنانچه قرار است طرحی خاص یا لوگوی شرکت شما با بیش از یک رنگ در صفحات سررسید چاپ شود، این مورد را نیز بررسی نمایید. دقت کم چاپ در روی هم خوری، موجب می شود لبه قسمت های تفکیک شده روی هم چاپ شده یا بین آنها فاصله بیافتد.

این نوشته را به اشتراک بگزارید