مراحل تولید سررسید

سررسید جز یکی از کالاهای چاپی است که تولید آن کمی پیچیده است و به همین دلیل مجموعه های بسیاری به سمت تولید سررسید نمی روند .

مراحل تولید سررسید به صورت ذیل می باشد .

۱- طراحی و فرم بندی صفحات داخلی

۲- خرید کاغذ

۳- چاپ داخله

۴ – خرید جنس جلد

۵ – جلد سازی

۶ – تولید آستر بدرقه

۷ – خرید ربان

۸- خرید شیرازه

۹- خرید تنظیف

۱۰- طراحی و اجرای خدمات مورد نیاز جلد مانند لیزر ، پلاک ، طلاکوب و …

۱۱- صحافی سررسید

۱۲- بسته بندی

در این بخش سعی می کنیم تمامی موارد را با جزئیات توضیح دهیم .

در این مرحله ابتدا می بایست نوع سررسید معین شود . نوع سررسید به این عنوان که سررسید روزانه ، هفته در صفحه ، هفته در دو صفحه و یا انواع دیگر است . سپس می بایست تعداد  صفحات ابتدایی و انتهایی که شامل اطلاعات اضافی می شود معین شود . ضریب تعداد صفحات سررسید بهتر است ضریب ۱۶ یا ۸ باشد تا مراحل دیگر کار با راحتی بیشتری پیش برود . پس از مشخص شدن تعداد صفحات کلی و نوع سررسید می بایست یک صفحه از صفحات سررسید طراحی و سایر صفحات سررسید نیز جداگانه طراحی شوند .

بعضی از مجموعه ها به دلیل عدم آشنایی با نرم افزار تولید محتوای سررسید تمام صفحات سررسید را با نرم افزارهای گرافیکی به صورت تک به تک طراحی می کنند . این امر علاوه بر زمان بر بودن درصد خطا را به طور قابل توجهی افزایش می دهد .

بعد از فرم بندی صفحات فایل ها آماده زینک شده و می بایست به بخش لیتوگرافی ارسال شوند . دو نکته در این قسمت حائز اهمیت است که باید دقت نمایید . یک اینکه ماشینی که می خواهید چاپ را با آن انجام دهید حتما به لیتوگرافی معرفی نمایید تا زینک برای آن ماشین آماده سازی شود . مورد دوم این که چنانچه تیراژ سررسید شما بالا می باشد یعنی بیش از ۱۰۰۰۰ عدد حتما به لیتوگرافی اعلام نمایید که می خواهید زینک ها سوزانده شود و زینک سوزی دارید .

بعد از آماده شدن زینک ها می بایست کاغذ سفید یا کرم مورد نیاز خود را بر اساس گرماژ مورد نظر تهیه و به چاپخانه ارسال نمایید .

در حالی که مراحل چاپ صفحات در حال انجام است می بایست در فکر تهیه جنس جلد و مهیا کردن آستر بدرقه باشید .

در تهیه جنس جلد نکات بسیاری مهم می باشند که باید برای تولید یک کار با کیفیت حتما باید آن ها را مد نظر قرار داد .

ابتدا نوع جنس باید تعیین شود . هر جنس مزایا و معایب مربوط به خود را دارد و باید دید خواسته شما چیست تا بهترین انتخاب را بتوان انجام داد .

جنس جلدهایی که به طور معمول استفاده میشوند شامل چرم مصنوعی ، ترمو ، گالینگور ، مخمل ، اشبالت و جیر می باشد .

چرم مصنوعی و ترمو از لحاظ ظاهری بسیار شبیه یکدیگر می باشند اما چند تفاوت عمده با هم دارند . اول اینکه چرم مصنوعی از لحاظ قیمت تقریبا نصف  قیمت ترمو با کیفیت است . دوم اینکه چرم مصنوعی برای داغی زدن و حک آرم و یا لیزر به هیچ عنوان مطلوب نبوده در صورتی که یکی از مزیت های برجسته ترمو داغی پذیری عالی آن است . ترمو در برابر قسمت داغی خورده تغییر رنگ داده و جلوه خاصی به سررسید می دهد . گالینگور از لحاظ هزینه ای بسیار پایین تر از چرم و ترمو می باشد البته باید به این نکته توجه کرد که برخی گالینگور ها بسته به نوع کیفیت هم قیمت چرم مصنوعی و حتی بالاتر می باشند ولی به صورت عام گالینگور ارزان تر از چرم و ترمو است .

مخمل و اشبالت بسته به نوع کیفیت قیمت های متفاوتی دارند . برای انتخاب این دو جنس حتما باید سیستم جلد سازی حرفه ای داشته باشید زیرا جلد سازی مخمل و اشبالت به دقت و تبحر بالا نیاز دارد .

بعد از انتخاب جنس جلد مورد نیاز می بایست جنس جلد را با یک ماکت از سررسید به جلدساز تحویل دهید تا سایز و عطف جلد توسط جلدساز محاسبه و تولید شود .

آستربدرقه نیز بسته به سلیقه می تواند از کاغذ کرم ، کارتی و یا فانتزی ، امباس و یا … انتخاب می شود بهتر است گرماژ کاغذ آستربدرقه ۱۲۰ گرم به بالا باشد و حداقل از۱۰۰ پایین تر نباشد .

آستر بدرقه یکی از مهم ترین بخش های سررسید که چنانچه تولید کننده به دلیل تفاوت هزینه اندک آن  از کاغذ با گرماژ پایین استفاده نماید به طور حتم عمر سررسید کاهش پیدا کرده و کتاب از جلد جدا می شود .

در مرحله بعد خرید روبان ، شیرازه و تنظیف می بایست انجام و در اختیار صحاف قرار بگیرد . بعد از طی مراحل فوق کار آماده وارد شدن به مرحله صحافی می باشد . در این بخش ابتدا فرم های چاپ شده تا می شوند سپس فرم ها ترتیب شده و آستر چسبانی انجام می شود . سپس سررسید ها وارد مرحله ترتیب شده تا فرم ها ترتیب شوند . بعد از مرحله ترتیب فرم ها به هم دوخته شده و چسب کشی می شوند . سپس سررسید ها به ابعاد مورد برش شده و داخل جلد گذاشته می شوند .

بعد از اتمام مراحل صحافی سررسید ها زیر پرس قرار گرفته تا به صورت کامل چسب آن ها خشک شود و  تاب بر ندارند . بعد از خشک شدن کامل سررسید ها داخل کارتن بسته بندی شده و آماده ارسال می شوند .

این نوشته را به اشتراک بگزارید