تاثیر هدایای تبلیغاتی در مارکتینگ و فروش

هدیه تبلیغاتی

در سال های اخیر هدیه تبلیغاتی ، محبوبیت زیادی در بین صاحبان سرمایه و مدیران صنایع که علاقه به معرفی کالا و خدماتشان دارند ، پیدا کرده است . این تبلیغات به گونه ایست که در آن ، نام تجاری و لوگوی شرکت مذکور روی محصولات گوناگون حک شده و  این محصولات (هدیه تبلیغاتی) به معرفی شرکت سازنده خود می پردازد . این هدیه تبلیغاتی گاه محصول خود شرکت بوده و مستقیما از خط تولید آن خارج می شود ( مانند پاور بانک های تبلیغاتی یک شرکت تولید سخت افزار کامپیوتر ) و گاه بین این هدایا و خدمات ارائه شده و هیچ ارتباطی وجود ندارد (مانند دفتر املاک و لیوان های منقوش به نام آن ) و موسساتی واسطه ساخت و درج نام تجاری شرکت فوق می شوند . این تبلیغات تا جایی مقرون به صرفه می باشند که دست آورد آن ها بیشتر از میزان هزینه ای باشد که صرف تهیه آن شده است . به طور مثال اگر شرکتی کوچک قصد اهدای هدایایی در قالب ست های گران قیمت رومیزی نماید ، نه تنها به نتیجه نمی رسد ، بلکه باید مبلغ هنگفتی از سود حاصله از فعالیت های دیگرش را نیز صرف این کار کند . از این روست که گفته می شود هدیه تبلیغاتی جدید و ارزان راهکاری مناسب برای قدم نهادن در این نوع از تبلیغات است . هدیه تبلیغاتی جدید و ارزان از این روی حائز اهمیت می باشند که ارزان بودن آن ها به نفع تولید کننده است و با سرشکن شدن هزینه های تولید بر تعداد این هدایا ، مبلغ کمتری هزینه روی دست کارفرما می گذارد و از سوی دیگر به افراد بیشتری اعطا می گردد . اما این ارزانی به تنهایی رمز موفقیت نمی باشد ، چرا که ممکن است این هدیه تبلیغاتی ارزان ، نه تنها مشتری را به همکاری با مجموعه ترغیب نکند ، بلکه وی را از آن دلسرد و ناامید نماید (در صورت بی کیفیتی احتمالی هدایای تبلیغاتی) از این روی ارزان بودن یک طرح وقتی مفید واقع می شود که با چاشنی خلاقیت همراه گردد . هدیه تبلیغاتی جدید باعث می شود که مخاطب محو نوآوری و خلاقیت به کار رفته در محصول گردد و قیمت ارزان آن در تجسس های بعدی نمود پیدا کند . حال فرض کنید این هدیه از ساختاری بسیار نوین و چشم ربا برخوردار باشد ولی قیمت تمام شده آن زیاد باشد ؛ به سادگی قابل استنتاج است این روش و نوآوری نیز کاربرد نداشته و مقرون به صرفه نیست (حداقل برای مجموعه های نوپا) ، لذا ارائه محصولی جدید و ارزان ( وجود این دو عامل در کنار هم ) سبب می شود تا هدایای تبلیغاتی به عنوان ابزاری کاربردی در زندگی روزمره مشتریان به ایفای نقش پرداخته و نام شرکت شما را همواره یاد آوری کند .

تاثیر هدایای تبلیغاتی

طبق بررسی‌های به عمل آمده، اکثر هدایای تجاری به مشتریان عمده اهدا می‌‌شوند، سپس نوبت به کارفرمایان و مشتریان موفق می‌‌رسد.
دلایل هدیه دادن، متفاوت است و طیفی از تشکر از مشتریان قدیمی تا تشکر از یک کارمند که تعطیلات آخر هفته خود را به مرخصی نرفته و کار کرده دربر می‌‌گیرد. البته یک دلیل ثابت برای هدیه دادن وجود دارد: تقویت روابط شخصی بین هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده.
میدانیم که تمامی مشتریان ، آگهی های چاپی و نامه های تبلیغاتی شرکت ها را نزد خود نگه نمیدارند،اما ارائه یک جاکلیدی کوچک که اطلاعات تماس شما برروی ان درج شده باشد میتواند در تمام طول سال شما را در نزدیک ترین حالت ممکن به مشتریانتان نگه دارد…
هدیه دادن یکی از راه‌های مقرون به‌صرفه برای ایجاد حس مشارکت و ایجاد روابط ارزشمند است.

پژوهش‌
اگرچه هیچ مدرک مشخصی در این زمینه وجود ندارد که به شما اطمینان دهد هدایای تبلیغاتی قطعاً بازدهی برای شما خواهند داشت، اما به هر حال، انجمن بین‌المللی محصولات تبلیغاتی، پژوهش‌های مستمری را در زمینه روابط هدیه‌‌دهندگان و هدیه‌گیرندگان انجام می‌‌دهد که یافته‌های یکی از آنها حاکی از این است شرکت‌هایی که هدیه می‌‌دهند در مقایسه با شرکت‌هایی که هدیه نمی‌‌دهند دو برابر شانس تماس گرفتن از طرف هدیه‌گیرندگان را دارند.
شرکت «هری اند دیوید» که یک شرکت دست‌اندرکار صنایع غذایی است و جزو بازیگران کلیدی در حوزه هدایای تبلیغاتی به شمار می‌آید، برای ۲۵ هزار مشتری خود که سالانه بیش از هزار دلار از این شرکت خرید کرده باشند، هدیه می‌‌فرستد.
شرکت مزبور در یک پژوهش متوجه شد که ۵ هزار مشتری دریافت‌کننده هدایا، در مقایسه با مشتریانی که هدیه دریافت نکرده‌اند‌، خرید بیشتری از شرکت داشته‌اند.
حتی اگر شرکت شما دارای چنین بخش پژوهشی نیست،‌ این دلیل نمی‌‌شود که راهبرد بازاریابی نداشته باشید. هدیه دادن به شیوه صحیح می‌‌تواند به ایجاد مناسبات خوب بیانجامد و حکم خون را در زندگی اقتصادی شما داشته باشد.

 

دلایل مهم آشنایی با هدایای تبلیغاتی

هرروزه در هر جای دنیا فعالیت‌هایی در قالب کسب‌وکار کوچک و بزرگ شروع به کار می‌کند؛ این موضوع با این حال شروع می‌شود که هر شغل مسلما به تعداد نامحدود فعالیت دارد.

با توجه به اینکه شغل شما جدیدو نوپا است؛ باید در خصوص افزایش رتبه قدم برداشت تا بازار هدف با شما و خدمات شما آشنا شود. مشخصات زیادی در این خصوص وجود دارد که مهم‌ترین و مؤثرترین آن‌ها با توجه به گزارش کنفرانس جهانی روابط عمومی در بلژیک تأثیر بسزای هدایای تبلیغاتی در کسب وکار است؛ لذا اعمال برنامه‌ریزی منظم و دقیق در این خصوص تأثیرات بسزایی در رشد بازار کسب وکار شما دارد که به‌صورت مختصر به نکاتی در این خصوص اشاره می‌شود؛

  • به قیمت هدایای تبلیغاتی ارزان توجه نکنید؛ مهم ارائه هدیه به منظور تشکر و قدردانی از طرف مقابل هست که هدیه گیرنده از بعد عاطفی مورد تأثیر قرار می‌گیرد (مهمترین نکته جذب مشتری)
  • زمان خوبی را برای ارائه هدایای تبلیغاتی در نظر بگیرید ( اعیاد، سالگرد تاسیس شرکت، تولد)
  • بین مخاطبین در یک مجموعه به هیچ وجه فرق نگذارید ولی می‌توانید هدیه تبلیغاتی مناسب به تفکیک جنسیتی فراهم و تقدیم کنید.
  • نام و لوگوی شرکت خود را حتما در روی هدایای تبلیغاتی و ساک دستی درج کنید تا بیشتر در ذهن بماند.
  • به کارمندان مجموعه ای که برای شما زحمت و فعالیتی در طول یکسال داشته اند توجه بفرمائید که به مراتب فعالیت‌های اجرایی شما به عهده آنهاست.
  • مهمترین و اصلی‌ترین نکته برای حفظ ارتباط اداری بین دو مجموعه که به صورت هماهنگ در ارتباط هستند ارائه هدیه تبلیغاتی است چرا که در نظام اداری ایجاد حس عاطفی و معنوی بین همکاران است که مطمئناً هدیه تبلیغاتی دادن تأثیر بسزایی در رابطه شما دارد.

در پایان می‌توان خاطر نشان کرد شما بسته به بودجه می‌توانید هدایای تبلیغاتی برای هر مجموعه خود تهیه کرده از جمله ست‌های ویژه مدیران گرفته تا خودکار پلاستیکی نمایشگاهی که به صورت عموم در بین مردم توزیع می‌شود تفاوت ندارد مهم چرخش نام و برند شما در بین مردم مورد تاکید است که در مدت زمانی کوتاه مطمئنا نتیجه آن احساس می‌شود.

بازاریابی به طور مستقیم به تبلیغات گره خورده است هدیه تبلیغاتی به بیان ساده مفهوم شناختن یک محصول یا یک خدمت از طریق زیباترین عمل انسانی یعنی هدیه دادن است که مخاطبان بالقوه در عین زیبایی عمل شما ترغیب به خرید محصول شما می‌شوند.

 

 

این نوشته را به اشتراک بگزارید