کرونا و هدایای تبلیغاتی

  • نگاهی به وضعیت تحمیلی کرونا بر کسب وکارها

تغییرات فراوانی در شرایط کسب و کار بازار ها مشاهده میشود و کرونا هم سرعت تغییرات را افزایش داده است.در این مقاله ، به بررسی این تغییرات و روندها میپردازیم.

در ادامه نیز ، به راهکارها و شیوه های جدید مدیریت خواهیم پرداخت؛ راهکارها و شیوه هایی که نه تنها مدارس کسب و کار، شرکت های مشاوره مدیریت و کارکنان کلیدی شرکت ها از آنها دفاع می کنند، بلکه در شیوه مدیریت جدید فعالان اثرگذاری مانند بانک ها یا بخش دولتی هم دیده میشود.

 

  • شرایط جدیدی که کرونا به شرکت ها تحمیل کرد

اجازه دهید ابتدا به بررسی روند های عمده موجود بپردازیم و پس از آن به بررسی راهکارها و کاربدها اقدام کنیم. لازم به ذکر است که هرچند روند تغییرات مورد بحث این مقاله ، در مطالعات دانشگاهی بررسی نشده اند ، اثر آنها به خوبی روی مجموعه ای از شرکت های شبکه لورانژ (Lorange Network) با مجموع سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری سنجیده شده است.شواهد نشان میدهد که تغییرات مورد بحث ، اثر بسیاری بر شرکت های مختلف داشته و شیوه مدیریت آنها را تغییر داده است. در نهایت ، با آنکه شرایط موجود احتمالاً برای تمام کسب و کارها مصداق دارد ، تمرکز ما به ویژه بر رو ی کسب و کارهای خانوادگی و سرمایه گذاران مستقل است. فراگیری ویروس کرونا هم برنگارش این مقاله تأثیر گذار بوده است . با آنکه در تلاش بوده ایم که بیش از حد نسبت به اثرات این بیماری فراگیر واکنش نشان ندهیم ، باید اعتراف کرد که شرایط ناشی از آن ممکن است موجب قضاوت هایی ناخواسته شده باشد.

نکته دیگر آن است که این مقاله، یک مطالعه عمومی روی پژوهش های علمی است و برای بحث های عمیق تر نیاز به بررسی هرکدام از موارد ذکر شده احساس می شود.

  • فناوری های ارتباطاتی

در زمینه فناوری های ارتباطاتی و کار از خانه ، شاهد انقلابی بزرگ هستیم. حتی کامپیوتر هم به نوبه خود اثرات فراوانی بر شکل فعالیت کسب و کارها و مدیریت لازم آنها گذاشته است اما زمانی که بحث فناوری های راه دور ، ویدئو کنفرانس و… می شود ، میزان تغییر و تحولات به شدت افزایش می یابد. احتمتلا برجسته ترین پیشرفت ها در حوزه نرم افزار اتفاق افتاده است. چنین تغییراتی، اثرات فراوانی بر کسب و کارها دارند که به چهار مورد از آنها بسنده میکنیم :

  1. عصر ارتباطات مجازی فرارسیده است.اکنون میتوان بدون حضور فیزیکی ، ارتباطات موثری با دیگران داشت. در حالی که مدت ها از ظهور تلفن و مخابرات میگذرد ، اکنون از مزایای ویدئو کنفرانس، تماس اینترنتی، گفتگوهای راحت مبتنی بر چت و موارد مشابه بسیاری برخوردار شده ایم. این شرایط باعث شده که سازمان های مدرن بسیار متفاوت از گذشته باشند. سلسله مراتب اداری کاهش یافته و فعالیت های بین المللی افزایش یافته است. بازاریابی تغییر کرده و فرآیند نوآوری ها هم عوض شده است.
  2. تعامل های راه دور دوطرفه و چند طرفه تبدیل به واقیت شده است. ما شاهد فعالیت وبلاگ ها، اپلیکیشن ها،بسترهای جدید تعامل و… هستیم.افراد میتوانند بدون حضور فیزیکی ، نظرات خود را بیان کنند (کامنت)، سوال بپرسند و در گفتگوهای چند طرفه و بی واسطه شرکت کنند.این فعالت ها مجازی و بسیار پر تکرار هستند اما محدود به دو نفر نمی شوند.
  3. یادگیری ها به طور روز افزون مبتنی بر کامپیوتر می شوند.کلاس ها ، کنفرانس ها و همایش های مختلف مجازی در حال افزایش است و حتی مدارس کسب و کار و دانشگاه ها به شکل سنتی خود فعالیت نمیکنند.بسیاری از فعالیت های این مراکز آموزشی براساس شبکه های کامپیوتری و نرم افزارهای آموزشی پیش میرود.این ویژگی محدودیت های زمانی و مکانی را از بین برده و شاهد فعالیت های آموزشی و یادگیری و حتی آزمایشگاه های مجازی هستیم.کنفرانس ها و سمینارها هم به دو صورت همزمان و غیر همزمان (ضبط شده) در حال گسترش هستند.
  4. کار از خانه ، یکی دیگر از واقیت های جهان امروز است ؛ روندی که در پی گسترش کرونا و قوانین دولتی در بسیاری از کشورها شدت بیشتری گرفت. اما این وضعیت نشان می دهد که مدل کار از خانه ، نتیجه بخش است.اکنون میتوان بدون حضور فیزیکی ، جلسات دو ت چند نفره را برگزار کردو حتی وبینارهایی با تعداد فراوانی شرکت کننده برگزار کرد. بسیاری از ما هم پی برده ایم که این شیوه فعالیت، نه تنها اثر بخش ب.ده ، بلکه از اتلاف زمان و هزینه برای سفرهای غیر ضروری کاسته است.با افزایش اوقات فراغت ، تمرکز ذهنی هم افزایش یافته است.با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که لازمه این جلسات و گردهمایی های مجازی، عنصر اعتماد است.افراد حاضر در این جلسات مجازی باید به  یکدیگر اعتماد داشته باشند و به همین دلیل ممکن است نیاز به جلسات فیزیکی هم پیدا شود.با این حال، تعداد آنها کمتر از گذشته شده است.همچنین فعالیت های اجتماعی مرتبط با چنین جلساتی ( مانند ناهار یا شام های کاری ) ممکن است چندان بی فایده نباشند.

 

  • کاربردهایی برای مدیران

اجازه دهید به این مساله بپردازیم که چگونه فعالان بازار به ویژه مدیران و رهبران کسب و کارها از روند های مطرح شده ، تأثیر خواهند پذیرفت و چه کارهیی می توانند در پیش بگیرند :

  • مدیران اجرایی کسب و کارها. اکنون میتوان کم و بیش فعالیت ها و عملیات های یک کسب و کار را از طریق شبکه پیش برد. به عنوان مثال، دیگر لازم نیست تمام مدیران اجرایی در دفتر مرکزی شرکت یا شعبه های آن حضور فیزیکی داشته باشند. ارتباطات مجازی، امکان اجرای سریعتر برنامه ها و نظارت بهتر آنها را فراهم ساخته است. سفرهای کاری کمتری وجود خواهد داشتو این موضوع باعث صرفه جویی مالی می شود! آن دسته از مدیران اجرایی که بتوانند کار خود را به خوبی در بستر مجازی انجام دهند، یک قدم از دیگران جلوتر خواهند بود. همچنین اهمیت تجربه کاری کمتر میشود.آنچه برای مدیران اجرایی امروز اهمیت اارد، توانایی و سهولت کار با شیوه جدید است.
  • مدارس کسب و کار. همانطور که به طور خلاصه اشاره شد، خودیادگیری مبتنی بر کامپیوتر تبدیل بر واقعیتی در جهان امروز شده است.مدارس کسب و کار میتوانند از این فرصت بهره گرفته و با کارگاه های مباحثه محور به حل جدیدترین مشکلات مخاطبان خود بپردازند.وظایف استادان دانشگاه هم در حال تغییر است : گوش دادن بیشتر ، تعامل بیشتر و ارتباطات دو طرفه بخشی از ویژگی های کار آنها میشود.شرایط محصلان و دانشجویان هم در حال تغییر است.آنها دست کم به دلیل افزایش انعطاف پذیری شیوه آموزش ، میتوانند همزمان به کار و تحصیل بپردازند.تالارهای سخنرانی سنتی هم ممکن است به زودی فراموش شوند . تعامل ها بیشتر میشود و حضور در اتاق های مسطح و نشستن دور یه میز گرد ،شیوه جدید یادگیری مباحثه محور خواهد بود. حتی ممکن است تخته سیاه یا اعلامیه های کاغذی هم به تاریخ سپرده شوند.افراد میتوانند با گوشی های همراه خود از اطلاعات عکس گرفته و آن را به طور مستقیم به کامپیوتر خود وارد کنند.

واضح است که واحد های درسی هم باید تغییر کنند.رشته دهایی مانند آمار، بازاریابی و مدیریت مالی تحت تأثیر تغییرات سریعی هستند که به وسیله سه روند بزرگ بحث شده پدید آمده اند. این حوزه ها، حوزه هایی به روز و جذاب خواهند شد و دیگر خسته کننده نخواهند بود.

  • در گذشته، شاهد آن بودیم که گروه های مشاوره مدیریت در بازارهای خاصی مستقر بودند. به عنوان مثال ، شرکت های جهانی مشابه مک کنزی و گروه مشاورین بوستون در چند شهر مختلف جهان شعبه دارند.حضور آنها در شهرهایی بود که تعداد زیادی از مشتریان و موکلانشان فعالیت داشتند.با این حال، حضور فیزیکی آنها در شرایط امروز اهمیت چندانی ندارد و میتوان با یک وب سایت، شرایطی برای مشاوره تعاملی ایجاد کرد و پروژه هایی را پیش برد که از همه جای جهان به آنها دسترسی وجود دارد. یک ( مکان اجلاس همگانی) نه تنها کار آنها را تسهیل میکند، بلکه درک فرهنگی را هم افزایش می دهد.
  • تدمین کنندگان اطلاعات مدیریت . شرکت هایی مانند بلومبورگ و اکونومیست به ارائه اطلاعاتی برای مدیریت بهتر شرکت ها و کسب و کارها مشغول هستند؛ شرکت هایی که هرکدام از کارشناسان آنها در یک حوزه تخصص دارند اما چنین متخصصانی اکنون می توانند مشتریامن خود را به پرداخت حق عضویت آنلاین برای استفاده از خدمات خود تشویق کنند و نه صرفاً خرید مستقیم از آنها. این شکل از همکاری را میتوان در آینده بیشتر مشاهده کرد.

 

این نوشته را به اشتراک بگزارید